onsdag den 9. december 2015
Rudkøbing – indkøbsby for hele Fyn?
Hvordan får vi flere kunder i Rudkøbings butikker?
Foto: Den indre del af Østergade - Rudkøbings vigtigste indkøbsstrøg
1. Baggrund.
Rudkøbing bymidte er byens ansigt udadtil. De bærende elementer i Rudkøbing bymidte er Østergade, Torvet og forbindelsen til havnen via Brogade.
Attraktionsværdien af Rudkøbing bymidte hænger i høj grad sammen med handelslivet. Handelslivet trives fordi der er godt udvalg af både dagligvarer og udvalgsvarer og en god personlig service. At Rudkøbing er en af landets allerbedst bevarede og mest udtryksfulde middelalderbyer bidrager i høj grad til byens attraktionsværdi.
Foto: Rudkøbing er en af landets allerbedst bevarede og mest udtryksfulde middelalderbyer - her en af middelalderbyens sidegader: Smedegade
Det er også vigtigt for detailhandelen i Rudkøbing at der er godt samspil med andre funktioner i bymidten som f.eks. cafeer, restauranter, bibliotek, biograf og andre kulturudbud, som både tiltaler byens borgere og tiltrækker turister.
Kommunalbestyrelsen har valgt en strategi hvor udviklingen primært sket i et koncentreret område i bymidten. I en række andre købstæder, hvor udviklingen har været mere spredt, og i nogle tilfælde er sket i nye indkøbscentre i byernes periferi, har det medført butiksdød og tomme butikker i bymidten. En række undersøgelser viser, at byer uden eksterne centre har fastholdt et rigere handelsliv i de historiske bymidter.
2. Formål.
Formålet med projektet om ”indkøbsby Rudkøbing” er:
At fastholde de nuværende kunder i butikkerne i Rudkøbing.
At tiltrække nye kunder.
At stoppe/minimere butiksdøden.
At undgå tomme butikker.
Foto: Området foran Superbrugsen og Superbrugsen cafeteria er ved at blive Rudkøbings nye torv
3. Styrker
Dagligvarebutikkerne ligger sammen med detailhandels - butikkerne, og der er gode parkeringsmuligheder.
Der er flere kulturtilbud, herunder en række kunstgallerier, på hovedgaden og i de omkringliggende gader.
Langeland kommune er i gang med et projekt (Købstaden version 2.0), der skal gøre parkeringsarealerne nord for hovedgaden mere attraktive (”Bystrædet”), og forhindre tomme butikker.
Langeland kommune planlægger et projekt (Købstaden version 2.1), hvor indgår et byfornyelsesprogram, videre arbejde med Bystrædet, forbedring af gadearealer og passager og stiruter samt planlægning af bygningsfornyelse.
Et blomstrende kunst- og kulturliv.
Langelandsfestivalen.
Rudkøbing er en af landets allerbedst bevarede og mest udtryksfulde middelalderbyer.
Mange ildsjæle, der arbejder for at bevare Rudkøbing, f.eks. har menighedsrådene på Langeland netop renoveret de gamle rådhus på Torvet og det gamle forsamlingssted Ørstedspavillionen er blevet renoveret med fondsmidler af en kreds af ildsjæle.
Naturområdet Vejlen ligger lige op af hovedgaden.
Havnen med store (urealiserede) potentialer ligger tæt ved hovedgaden.
Badestrand og badeanstalt syd for havnen tæt ved bymidten.
Foto: Mange butikker står over for et snarligt generationsskifte/salg.
4. Svagheder
• Faldende folketal på Langeland og dermed faldende lokalt kundegrundlag for butikkerne i Rudkøbing.
• Turisterhvervet er i vidt omfang baseret på enkelmands- eller familievirksomheder, med begrænset samarbejde, og det vanskeliggør at øen realiserer sit potentiale for turisme.
• Mange butikker har en lav indtjening.
• Mange butikker står over for et snarligt generationsskifte/salg.
• Flyttemønstrene går generelt fra landdistrikterne mod bymæssige vækstcentre.
• Havnens potentiale er meget langt fra udnyttet, og af en række initiativer for at opgradere området omkring havnen er kun 2 (Renovering af Ørstedspavillonen og en ny Multibane), med mindre virkning på besøgstallet i byens butikker, hidtil blevet gennemført.
• Svært at låne til finansiering af nye initiativer, herunder butikker.
• Sommerhus- og campingplads turister bliver ikke tilstrækkeligt orienteret om oplevelserne i Rudkøbing.
Foto: Torvet med det gamle rådhus i baggrunden. I forgrunden præstegården.
Foto: Turistkontoret ligger på Torvet
5. Muligheder
Potentialet for vækst i turisterhvervet realiseres.
Markedsføre Rudkøbing som en alternativ indkøbsoplevelse - Fyn og Sjælland.
Det turistmæssige og bosætnings potentiale i en udvikling af havnen og kysten syd for havnen, som er nemme at binde sammen med bymidten pga. den begrænsede afstand og eksisterende stier, realiseres.
Rudkøbing by og Langeland er et attraktivt sted at bo for mange mennesker.
Foto: Kommunalbestyrelsen har valgt en strategi hvor dagligvarebutikkerne med tilhørende parkeringspladser ligger i et område lige nord for hovedgaden, og på den måde er dagligvarebutikkerne med til at tiltrække kunder til bymidtens detailhandelsbutikker.
6. Trusler
- Fortsat fald i antallet af jobs på Langeland.
- Problemer for virksomheder på Langeland med at skaffe specialiseret/højt uddannet arbejdskraft.
- Fortsat fald i folketallet på Langeland.
- Flere tomme butikker.
- Langelandsfestivalen stopper.
- Voksende e-handel.
- Reduceret anvendelse og fortsat forfald af havneområdet i Rudkøbing.
Også i Ringe har de problemer med tomme butikker, og diskuterer hvad de tomme butikker kan bruges til. Fra Fyns Amts Avis den 10. marts 2016.
Foto: Den ydre (østlige del) af Rudkøbings hovedstrøg: Østergade
7. Strategi
Projektet Købstaden version 2.0 er under implementering og inkluderer en opgradering af parkeringsarealerne i forbindelse med dagligvarebutikkerne og indsats mod tomme butikker. I det planlagte projekt Købstaden version 2.1 indgår udarbejdelse af et byfornyelsesprogram, videre arbejde med Bystrædet, forbedring af en række stier og byområder samt stiruter og planlægning af bygningsfornyelse.
Rudkøbing som indkøbsby skal styrkes yderligere ved at:
- En målrettet indsats for at tiltrække turisterne fra byens sommerhuse
- Fremme bosætningen i Rudkøbing og på Langeland.
- Styrke samarbejde mellem Kommunen, Handelsstandsforeningen og Turist- og Erhvervsforeningen om bosætning, turisme, handel og erhverv
- Lettere adgang til finansiering (Langelands Spare og Lånekasse: http://jansbaek.blogspot.dk/2015/11/langelands-spare-og-lanekasse.html)
8. Hvordan
Udvikling og markedsføring af Rudkøbing som indkøbsby for hele Fyn kan kun ske i et tæt samarbejde mellem Rudkøbing Handelstandsforening, Kommunen og Turist- og Erhvervsforeningen.
Det første trin i arbejdet med at udvikle Rudkøbing, som indkøbsbyen for hele Fyn, kan være at formulere succeskriterier for arbejdet.
I Langeland Kommunes ”Visionsplan for Rudkøbing bymidte” står der: ” I det videre arbejde skal der formuleres nærmere succeskriterier for bymidtens udvikling. Eksempelvis for butikkernes omsætning hen over året, antal tomme butikker, antal beboere i bymidten/byen/øen, antal aktive kunstnere, borgernes og turisternes tilfredshed med bymidten.”
Udvikling og markedsføring af Rudkøbing som indkøbsby for hele Fyn er en helt afgørende del af realiseringen af Visionsplanen for Rudkøbing bymidte.
Foto: En anden afmiddelalderbyens sidegader: Ramsherred
9. Referencer
i. Visionsplan for Rudkøbing bymidte - Langeland Kommune
ii. https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/aredegoerelsen.pdf
iii. http://www.oeboen.dk/ugeavisenoeboen/Kun-faa-tomme-butikker/artikel/2641691
iv. http://webatlas.cowi.webhouse.dk/langeland/atlas_pdf.html
v. http://www.ruha.dk/1-forside.html Rudkøbing Handelstandsforening
Foto: Østergade - Rudkøbings vigtigste indkøbsstrøg - forsætter som Torvet og ad Brogade til byens oprindelige anløbsbro og nu havn.
Forslaget til indsatsen for at få flere kunder i Rudkøbings butikker er en del af en strategi for en selvhjulpen udvikling af Langeland, se: http://langelandsstrategi.blogspot.dk/2015/12/vi-skal-hive-os-op-ved-haret-en.html
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar